Nieuwe onderwerpen
Naast de algemene en specifieke standpunten die opgenomen zijn
in ons partijprogramma voor de verkiezingen, komen er ook regelmatig
onderwerpen aan bod die ten tijde van het schrijven nog niet bekend
waren. Hieronder vind u per onderwerp onze standpunten / bijbehorende
documentatie.
Aandachtspunten toerisme
Openbare toiletten
Verruimen terrasmogelijkheden horeca-ondernemers
Echtscheidingsproblematiek bij kinderen
Aandachtspunten nieuwe wijk
Carnaval - bouwlocaties carnavalsverenigingen
6 minuten AED zone realiseren
Spoorzone - Juvenaat (Edward Poppe Internaat)
Nieuwe Nobelaer
Verklaring omtrent Gedrag (VOG)
Algemene beschouwingen - 21-6-2019
Voor iedereen een menswaardig bestaan in een zorgzame maatschappij,
dat is het uitgangspunt van Ons Etten-Leur.
Op dit moment zijn financiële maatregelen nodig om
tot een sluitende meerjarenbegroting te komen en onze reservepositie
weer op orde te brengen.
Wij zien niets in de kaasschaafmethode. Wij zien meer
in een rigoureuze aanpak. Bezuinigen op de samenwerkingsverbanden,
subsidies en in de gemeentelijke organisatie bijvoorbeeld.
Naast bezuinigen kan je geld ook zorgvuldiger uitgeven.
Voorkom dat werkzaamheden worden uitgevoerd voordat overeenstemming
is bereikt met alle 5 O’s.
0 - Bestuur en ondersteuning
- Wachtgeld wethouders en re-integratie wethouders met spoed
minimaliseren waar mogelijk
- Geen extra verhoging OZB, vasthouden aan de inflatiestijging
- Geen stijging van parkeertarieven
- Extra uren BOA’s alleen als deze ingezet worden op handhaving
- Reclamebeleid (waaronder reclamezuilen) oppakken en uitwerken
1 - Veiligheid
- Niet bezuinigen op brandweer, politie en ambulance; veiligheid
staat voorop en is onderdeel van een zorgzame maatschappij
- Op orde hebben en houden van aantal AED’s voor de 6 minuten
zone hoort onder veiligheid
2 - Verkeer, vervoer en waterstaat
- Een rand- / rondweg en ondertunneling spoor zorgt voor betere
doorstroming verkeer
- Iedere verkeerssituatie moet zo overzichtelijk mogelijk gemaakt
worden, waarbij goed geluisterd moet worden naar de direct omwonenden
(en terugkoppelen)
3 - Economie
- Geen uitbreiding industrieterreinen
- Lokale ondernemers mogelijkheden bieden om zich verder te ontwikkelen
- Met lokale ondernemers die uit willen breiden op zoek gaan
naar goede locaties
- • Geen toeristenbelasting
- Meer uitrustplaatsen en openbare toiletten
- Toekomst van de raadskerk met alle consequenties in een gedegen
raadsvoorstel uitwerken
- Subsidies herijken
4 - Onderwijs
- Meer nadruk op acceptatie en tolerantie ongeacht geloof, huidskleur,
geaardheid of beperking binnen het basisonderwijs
- Meer onderwijs over de geschiedenis van Etten-Leur en zijn
beroemde inwoners uit het verleden
- Per kind afzonderlijk kijken naar de mogelijkheden om zich
zo breed mogelijk te ontwikkelen\5 Sport, cultuur en recreatie
- De Westpolderplas onderhouden, omdat die als buitenzwembad
is benoemd
6 - Sociaal domein
- • Wij zijn voor het vroeg signaleren voor de juiste hulp,
om zo duurdere vervolgstappen te voorkomen
- Wij staan zeer huiverig tegenover het korten op individuele
voorzieningen en het minimabeleid, juist deze punten zorgen voor
een menswaardig bestaan
- Kinderen mogen nooit de dupe worden van bezuinigingsmaatregelen
- Maatwerk mag niet verloren gaan
- Mantelzorgwaardering moet blijven
- Scherp toezien op onnodige kosten door partijen in de zorg
- Zorg voor de betrokkenen moet centraal staan, (jeugd)zorg is
geen commercie
7 - Volksgezondheid en milieu
- AED’s moeten (mede) door de gemeente worden betaald
- Verhogen parkeergeld / -vergunningen werkt in het nadeel om
“even binnen te springen” bij mensen om een sociaal
isolement te doorbreken
- Meer groen en water (bijvoorbeeld in een park) brengt rust
en mogelijkheden tot sociaal contact
8 - Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke
vernieuwing
- Onderzoek naar mogelijkheden om zo goedkoop mogelijk te bouwen
voor onze jeugd (bijvoorbeeld casco bouwen)
- Blijvend zuinig zijn op historische en sfeervolle panden, straten
en pleinen
Diverse thema’s die wij hierboven genoemd hebben,
komen voort uit onze gesprekken met de 5 O’s.
Wij vragen namens hen aan het college om met gedegen voorstellen
te komen om kosten te besparen. Dit zonder extreme lastenverzwaringen
en met behoud van een menswaardig bestaan voor al onze inwoners.
Fractie Ons Etten-Leur
Algemene beschouwingen - 20-6-2016
Hart en verstand in de juiste balans, dat is waar wij vorig jaar
onze algemene beschouwingen mee zijn begonnen en voor dit jaar is
dat niet anders. Wat wel anders is, is dat wij dit jaar niet beginnen
met de cijfers of de al dan niet gerealiseerde projecten. Nee, we
moeten het eerst maar eens hebben over de vrijheid van meningsuiting
en respect voor elkaar. De column
van een moeder over haar zoon Job in de Gelderlander verwoordt
precies wat wij ook vinden.
Bij het recht om te zeggen wat je denkt, hoort ook de plicht om
na te denken over wat je zegt. Dat laatste wordt naar onze mening
de laatste tijd te vaak vergeten. Om duidelijk te maken wat wij
hier mee bedoelen een paar voorbeelden. Namen gaan wij niet noemen,
maar wie de schoen past trekt hem maar aan.
Als je op sociale media gebruik maakt van #knettergek, bedoel je
dan dat degene die zijn mening uit knettergek is, of ben je dan
zelf knettergek? Als je vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel
hebt staan dan is, volgens onze mening, het laatste van toepassing.
Immers er bestaat ook nog zoiets als respect hebben voor de mening
van een ander en door gebruik te maken van #knettergek heb je dat
respect zeker niet getoond, tenzij je het over jezelf hebt.
Een ander voorbeeld en wij gebruiken dat, omdat het enige tijd
geleden is gezegd in een raadsvergadering en wij het maar niet uit
onze gedachten kunnen krijgen. Het past overigens ook bij onze visie
om de burgers juist te informeren.
Een kind met een …. kan maar beter niet geboren worden. Wij
laten het bewuste woord, bewust weg. Krijgen het gewoonweg niet
opgeschreven. Dan kun je daarna wel zeggen, “sorry verkeerd
voorbeeld”, maar daarmee is het wel gezegd en volgens ons
is het dus ook wat je denkt. Misschien was #knettergek hier wel
op zijn plaats geweest.
Bij deze voorbeelden denken wij elke keer weer aan de uitspraak
van de moeder van Job over Job: “En dan noemen we hem verstandelijk
beperkt.”
Laten wij, met het behandelen van de kadernota 2017-2020, ook elkaar
met het hart en verstand in de juiste balans behandelen.
Wat wij vorig jaar ook hebben gezegd, citeren wij nog maar eens:
“Onze verwachting is dan ook dat het er allemaal wat rooskleuriger
gaat uitzien als in deze kadernota wordt weergegeven. We hebben
geen glazen bol, maar we zijn niet verrast als we later dit jaar
en in de jaren tot 2019 een aantal meevallers gepresenteerd gaan
krijgen.” Einde citaat.
Nou daar hebben wij dan gelijk in gekregen en dat zonder glazen
bol.
Het is niet zo mooi om te horen dat 2015 wordt afgesloten met een
positief resultaat van 1,7 miljoen in plaats van het vorig jaar
verwachte resultaat van -0,3 miljoen. Vorig jaar kregen wij als
raad de opdracht om aan te geven waar bezuinigd kon worden. Dat
blijkt nu helemaal niet nodig geweest te zijn. Kunnen wij nu dan
een voorstel doen om de kerstbomen in Etten en Leur toch uit de
gemeentekas te betalen? De besparingen in het sociaal domein waren
niet onze keuze, waarover we vorig jaar al onze zorg hebben uitgesproken.
Het voorstel om 1,2 miljoen van het onverwachte positieve resultaat
in 2015 toe te voegen aan de algemene risicoreserve kan wat ons
betreft alleen na een toezegging van de wethouder dat het in een
later stadium kan worden toegevoegd aan de pot voor het sociaal
domein. Wij hebben gevraagd wat de kosten zijn als wij van het huidige
niveau sober naar het volgende niveau gaan en wat wij daar dan voor
krijgen. Antwoord hebben wij nog niet gekregen, maar als de kosten
in verhouding zijn met de extra voorzieningen willen wij graag de
keuze kunnen maken om de 1,2 miljoen of een deel daarvan toe te
voegen aan het sociaal domein.
Verder gaan wij ervan uit dat de taakstellingen die er nog liggen
voor de komende jaren, goed onderbouwd zijn en gehaald gaan worden.
Daarnaast gaan wij ervan uit dat de doelstellingen die niet of maar
gedeeltelijk gehaald zijn, in de komende periode gehaald gaan worden.
Per programmaonderdeel hebben wij nog de volgende punten:
Financiën
- De reserves bij het sociaal domein lopen in 2020 te hoog op.
Voor ons mag het niveau van zorg verhoogd worden, waarbij de reserves
lager zijn.
- De hondenbelasting mag per direct afgeschaft worden. Dekking
kan uit de algemene reserve komen.
Bestuur en dienstverlening
- Aangezien de problemen met de klimaatinstallatie al sinds de
oplevering bestaan, kan er wat ons betreft geen extra geld naar
toe. Dit probleem dient opgelost te worden door de leverancier.
- Communicatie en informatie is verbeterd. Het ingezette beleid
heeft onze steun.
Wonen
- Wij zijn altijd tegen de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant
(OMWB) geweest. De financiële problemen die daar nu zijn
mogen niet worden opgelost door een extra bijdrage aan de burger
te vragen. Als het huidige bestuur niet in staat is om het probleem
op te lossen, dan moet het eerst maar geprobeerd worden met een
nieuw bestuur.
- Voor het nieuwe contract afvalstoffen wat op termijn moet komen,
willen wij een aanpassing waarbij het gratis aanbieden van een
halve kuub in meerdere stortingen kan plaatsvinden en de kosten
van extra aanbiedingen verlaagd gaan worden.
Leven
- Het werkbudget “snel handelen” kan op onze steun
rekenen.
- Wij pleiten voor verplicht schoolzwemmen.
- Wijkgebouwen moeten alleen dan gesloten worden als deze echt
overbodig zijn geworden en niet of nauwelijks gebruikt worden.
Afsluiting
Over het algemeen zijn wij positief over deze kadernota. Een compliment
aan het college en de ambtenaren is dan ook zeker op zijn plaats.
Wij merken duidelijk een kanteling in de organisatie, welke een
positief effect heeft. Het college luistert naar de inwoners en
de raad en wij luisteren en hebben vertrouwen in het college en
de ambtenaren.
Als we nu ook nog kunnen voorkomen dat het verschil tussen de verwachting
en de realisatie kleiner kan worden, we hebben het nu over het resultaat
van de jaarrekening 2015, hebben wij weer een mooie stap gemaakt.
Namens de fractie van Ons Etten-Leur, Lia Boeren, Jose Lockx, Björn
Vaarwerk
Verkeersveiligheid rotonde
- brief naar college
Etten-Leur,11-02 2016
Betreft: ongeval en bijna ongevallen rotonde Rode Poort, Beiaard,
Bisschopsmolenstraat.
Geacht College,
03-02-2016 heeft er een aanrijding plaatsgevonden op de rotonde
Rode Poort Bisschopsmolenstraat en is er een 12 jarige jongen aangereden
door een vrachtwagen
met betonmolen. Dit heeft veel reacties losgemaakt.
Het gaat volgens getuigen heel erg vaak (bijna) mis en volgens
onze informatie is de situatie daar soms levensgevaarlijk. Er rijden
met regelmaat vrachtwagens niet alleen voor de bevoorrading winkels
Bisschopsmolenstraat, ook internationaal verkeer dat de eerste afslag
heeft genomen, maar toch naar de Vosdonk moet.
Nu is er al meer bouwverkeer voor de herontwikkeling Bisschopsmolenstraat
en zal daarna volgens onze opinie, dan ook niet veranderen met het
oog op aan en afvoeren van goederen voor de toekomstige supermarkt.
Onze vragen aan het College:
Bent u er van op de hoogte dat het hier om een onveilige situatie
gaat?
Als dit niet zo is, kunt u dit dan opvragen via politie gegevens.
Als dit wel zo is, gaat u dan hier actie voor ondernemen?
In afwachting van uw reactie.
Namens de fractie van Ons etten-leur
José Lockx Raadslid
Afvalbakken adoptie - brief
naar college
Aan het College van de gemeente Etten-Leur
Etten-Leur, 17-01-2015
Onderwerp: Adoptie afvalbakken
Geacht College,
Ons Etten-Leur uit verontwaardiging over de wijze waar u bent omgegaan
met de afvalbakken.
U geeft toe ondanks de goede intentie niet de juiste keuze gemaakt
te hebben.
Plaats daarbij ook de opmerking dat u vooraf de inwoners eerst had
moeten informeren over dit besluit. Dan zult U begrijpen dat Ons
Etten-Leur deze gang van zaken ten zeerste betreurd.
Door zeer goede communicatie lopen bezuinigingen soepeler en worden
bezuinigingen ook eerder door inwoners geaccepteerd.
Ons Etten-Leur heeft de volgende vragen:
Zou het college voortaan bij uitvoering van hetzij een idee, amendement
of motie ingebracht door een partij of partijen vooraf willen kortsluiten
of aanpak uitvoering ook dat zal opbrengen wat men ervan verwacht?
Ook zal de communicatie richting inwoners bij bovenstaande aanpak
van essentieel belang moeten zijn.
Waarom is niet gekozen voor een positieve aanpak? Het idee van Ons
Etten-Leur:
1. De inwoner belonen voor het adopteren van een afvalbak.
Extra ledigingen van hun eigen restafval. Dit zal de gemeente niets
extra’s kosten en zal een extra ophaalroute voor afvalbakvuil
uitsparen
2. De inwoner een extra gratis restafvalbak voor het restafval van
de geadopteerde afvalbak.
Wij hopen op een spoedig antwoord
Met vriendelijke groet,
namens José Lockx
Gemeenteraadslid Ons etten-leur
Algemene Beschouwingen 18-6-2015
Zon
Hart en verstand in de juiste balans. Met dat als uitgangspunt
is gekeken naar de Kadernota
2016-2019. De eerste kadernota na de verkiezingen waar het voorgenomen
beleid in is
verwerkt. De crisis ligt achter ons en nog zeer recent zijn door
diverse partijen de
verwachtingen voor de economische groei naar boven bijgesteld. De
werkloosheid is in de
eerste 5 maanden van dit jaar gedaald van 7,2% naar 6,9%. Kortom
de zon gaat weer wat
meer schijnen.
Rooskleuriger
In zijn algemeenheid kan je zeggen dat de financiële positie
van Etten-Leur de komende
jaren een gezonde ontwikkeling laat zien met een overschot in de
jaren 2018 en 2019. Het
ambitieniveau is niet heel hoog gelegd en gezien de huidige economische
ontwikkelingen is
er wat ons betreft nog iets teveel terughoudendheid getoond met
deze kadernota. Onze
verwachting is dan ook dat het er allemaal wat rooskleuriger gaat
uitzien als in deze
kadernota wordt weergegeven. We hebben geen glazen bol, maar we
zijn niet verrast als we
later dit jaar en in de jaren tot 2019 een aantal meevallers gepresenteerd
gaan krijgen.
Rozengeur en maneschijn?
Het is helaas niet allemaal rozengeur en maneschijn. Zorgen hebben
wij, over de zorg in zijn
algemeenheid. Geplande besparingen in, onder andere, het sociaal
domein zijn niet de
keuzes van Ons Etten-Leur. Ook de toevoegingen aan de reserves voor
de bedrijfsvoering
voor innovatie door digitalisering en automatisering vinden wij
te hoog. Dit is toch juist een
onderdeel waar bezuinigd zou gaan worden? Is het op deze manier
geen vestzak broekzak?
Zorgen hebben wij ook over de aanbesteding van projecten. Het verleden
heeft laten zien
dat daar nog wel eens iets mis gaat. En met de nieuwe projecten
die nog gaan komen mag
er wat ons betreft geïnvesteerd worden in kennis en kunde binnen
de organisatie waardoor
deze investering bij aanbestedingen van de projecten teruggehaald
kan worden.
Per programma onderdeel hebben wij nog de volgende punten:
Financiën
- De voorzieningen exploitatietekorten grondbedrijf zijn €
0,00 per 2016 vanwege de
verwachting dat alle verliesgevende exploitaties afgesloten zijn.
Wij vragen ons af wat
daar het effect van is op de weerstandscapaciteit. Er wordt immers
gesproken over
een gelijkblijvend risico bij de weerstandscapaciteit.
- Over de “stille reserves” willen wij het volgende
kwijt: Als we puur naar het verschil in
boekwaarde en WOZ waarde kijken heeft Etten-Leur dus wel stille
reserves. Alleen
door een eigen inschatting te maken, waarbij de eigen inschatting
gelijk is aan de
WOZ waarde hebben wij geen stille reserve. Wie heeft de boekwaarde
bepaald en
wat is het nut daarvan als de eigen inschatting afwijkt en wordt
gebruikt?
- Als laatste punt bij dit programma het volgende: tot 2 keer
toe wordt een krediet
afgeraamd terwijl de werkzaamheden niet zijn afgerond. Een ezel
…. Hoe kan het nu
dat dit gebeurd, terwijl de werkzaamheden niet zijn afgerond?
Bestuur en dienstverlening
- Investeren in het verbeteren van de communicatie van en naar
iedereen blijft een
belangrijk punt. Waarbij wij luisteren nog belangrijker vinden
dan praten. De praktijk
leert ons dat hier niet iedereen even tevreden over is.
- Wij zijn verheugd te lezen dat na jaren van inbreng door Ons
Etten-Leur nu werk
wordt gemaakt van de reclamezuilen.
- De toeristenbelasting vinden wij geen goed onderbouwd plan.
De opbrengsten
worden aangegeven, terwijl de kosten niet inzichtelijk zijn voor
ons. Daarnaast is het
de vraag hoeveel toeristen het extra gaat opleveren.
Wonen
- De parkeerproblematiek is al een tijdje onderwerp van gesprek.
Enigszins verbaasd
waren wij, nadat wij lazen dat het college de tarieven voor de
parkeergarage
vaststelt. Kan het college dan ook vergunningen voor diezelfde
parkeergarage
uitgeven voor bijvoorbeeld de ambtenaren?
- Wij vinden het jammer dat de sanering van de gronden aan de
Brabantlaan en Oude
Kerkstraat niet worden uitgevoerd, maar wij begrijpen dat door
tijdgebrek keuzes
gemaakt moeten worden. We hopen wel dat uitstel geen afstel wordt.
Leven
- Bij het bieden van goede opvang en begeleiding (op maat) aan
kwetsbare mensen
wordt Radar niet genoemd. Deze zouden wij ook graag toegevoegd
zien.
- Wij zijn blij met en ondersteunen de door de gemeente ingeslagen
weg omtrent de
mantelzorgers en vrijwilligers.
Afsluiting
Afsluitend willen wij het college van B&W, Griffie en de ambtelijke
organisatie bedanken voor
een overzichtelijke en overwegend positieve kadernota. Ook dank
voor de snelle
beantwoording van onze vragen.
Namens de fractie van Ons Etten-Leur,
Fractievoorzitter Lia Boeren
Parkeerproblemen centrum
- 8 mogelijke oplossingen
Etten-Leur 2015-05-27
Geacht college, raad en ambtenaren,
Met deze brief willen wij 8 mogelijke oplossingen aandragen voor
de parkeerproblemen in het centrum. Deze opties kunnen hopelijk
meegenomen worden in verdere vervolgstappen en beleidsnota's omtrent
parkeren.
Uitgangspunten:
- Parkeeroverlast is toegenomen met de invoer van diverse betaald
parkeren zones in het centrum.
- Iedereen, ook het personeel van winkels, wil zo min mogelijk
betalen per (werk)dag. Iedereen zoekt een gratis parkeerplaats
op, waardoor de overlast steeds verder komt te liggen van het
centrum.
- Meerdere auto's per huishouden.
Oplossingen:
1 Promoten en realiseren fiets-parkeren
Voorzie parkeerterreinen (voorbeeld naast de brandweerkazerne aan
de Wipakker) van deugdelijke (afsluitbare en eventueel gratis) fietsenstallingen.
Werknemers kunnen gratis hun auto parkeren en per fiets naar hun
werk gaan.
2 Attenderen werkgevers en werknemers op vergunningen
Ondernemers en werknemers zijn niet altijd op de hoogte van het
bestaan van de werknemersvergunning in de parkeergarage. Door een
mix van communicatiekanalen te gebruiken in combinatie met de kracht
van herhaling zal het gebruik stijgen
3 Proefproject gratis werknemersvergunningen
Opzetten van een proefproject van 6 maanden waarin werknemersvergunningen
worden verstrekt waarmee werknemers van het centrum kunnen parkeren
op de parkeerterreinen aan de Anna van Berchemlaan, Nieuwe Nobelaer
en Rode Poort. Zo kan onderzocht worden of hierdoor de parkeerdruk
in omliggende straten minder kan worden en grotere ingrijpende maatregelen
vermeden kunnen worden in de toekomst.
4 Extra parkeerplaatsen Roosendaalseweg
Het 1e stuk tussen Stadskantoor en 1e rotonde is in hoofdzaak parkeergelegenheid
voor ambtenaren en bezoekers tegen betaling. Tussen de 1e en 2e
rotonde zouden parkeerplaatsen kunnen komen vooral voor ambtenaren
en personeel van winkels met gratis vergunningskaart zichtbaar in
de auto.
5 Bij afbraak Nieuwe Nobelaer, parkeerplaatsen creëren
Na verplaatsing van de Nieuwe Nobelaer kan dit hele terrein in parkeergelegenheid
worden omgezet. Dit maakt het ook mogelijk om het Oderkerkpark uit
te breiden. Hierdoor word het aantal m2 groen in deze wijk ook groter.
Het niet bebouwen van vrijkomende terreinen is een optie die geldt
voor heel de gemeente.
6 Parkeerstroken toevoegen
Langs bestaande woonwijken waar maar mogelijk goed overzichtelijke
en veilige extra parkeerplaatsen / stroken aanleggen.
7 Parkeernormen verhogen
Als regeren vooruitzien is moeten we de parkeernormen bij nieuw
aan te leggen wijken en straten aanpassen. Bijvoorbeeld, als geldende
parkeernorm (aanbeveling) 2 parkeerplaatsen per woning is, leg je
er automatisch 3 aan. Zo voorkom je problemen in de nabije toekomst.
8 Uitbreiden gebieden vergunninghouders
Hierdoor zijn de inwoners van het centrum van een parkeerplaats
verzekerd.
Wij rekenen op een uitnodiging zodat wij van gedachten kunnen wisselen
in een vrijblijvende bijeenkomst, met inwoners en ambtenaren. Dit
alles voordat het concept parkeerbeleidsplan is afgerond.
Met vriendelijke groet,
Namens inwoners, leden en fractie van Ons Etten-Leur
Lia Boeren
Voorstel heroverweging
raadsbesluit 19 december 2011
Voorzitter,
Ons wordt gevraagd in te stemmen met een aangepast voorstel voor
sportcentrum de Banakker waarin de commerciële
ruimte en de ijsbaan komen te vervallen.
Voor Ons Etten-Leur ligt dit niet zo eenvoudig en wel om de volgende
redenen:
1. Uit het onderzoek naar latente behoefte aan nieuwe kunstijsbanen
in Nederland, uitgevoerd door Hopmans Andres Consultants BV in 2008,
ik zal niet het hele onderzoek voorlezen, voor de geïnteresseerden
is het onderzoek eenvoudig te googelen, blijkt het volgende:
• Er is ruimte voor een ijshal van 30 x 60 meter in de omgeving
van de gemeente Etten-Leur
• Het draagvlak voor zo’n ijshal wordt behaald bij een
inwoneraantal van 87.500 inwoners in een straal van ca. 20 km rondom
de ijshal. Met de inwoneraantallen van Etten-Leur, Roosendaal en
Moerdijk ,de overige kleine gemeenten neem ik nu niet mee, komen
we op ca. 155.000 inwoners.
• Het gemiddeld aantal bezoeken van een ijshal van 30 x 60
meter is 130.000 per jaar
2. Het benodigd bedrag voor de realisering van het aangepast voorstel
zoals nu voorligt is € 13.032.000,00 , inclusief de herontwikkeling
van het totale plangebied
3. In de raadsvergadering van 30 september 2013 is een amendement
aangenomen over een voorstel voor een aanvullend krediet realiseren
Sportcentrum De Banakker van € 1,937.000,00 , waar alleen de
VVD destijds niet mee heeft ingestemd
4. Wanneer wordt uitgegaan van een investeringsbedrag van €
13.032.000,00 exclusief de kosten voor het inrichten van de openbare
ruimte is het mogelijk om een zwembad met ijsbaan zonder commerciële
ruimte te realiseren
5. Als wordt uitgegaan van het investeringsbedrag van € 13.032.000,00
en de raad is nog steeds akkoord met uittrekken van een extra krediet
van € 1,937.000,00 dan is een bedrag beschikbaar van €
14.969.000,00 voor de bouw van een zwembad met ijsbaan en de inrichting
van de openbare ruimte
6. Het nieuwe voorstel brengt een verwachte vertraging in de uitvoering
met zicht mee van ca. anderhalf jaar
7. De kans is reëel aanwezig dat bij een keuze voor het alleen
laten vervallen van de commerciële ruimte een kleine aanpassing
in het huidige ontwerp volstaat, waardoor het niet in strijd is
met de wetgeving en er geen nieuwe aanbestedingsprocedure hoeft
te worden gestart. De vertraging wordt daarmee aanzienlijk verkort
8. De kosten voor onderhoud van de huidige Banakker bedragen €
166.000 per jaar, zoals vermeld in het voorstel van 19 december
2011. Dit betekent dus bij de keuze voor het voorliggende voorstel
een extra uitgave voor minimaal 1 jaar
9. Een aanpassing van de randvoorwaarden voor exploitatie kan een
structureel voordeel opleveren
10. Een aanpassing van de randvoorwaarden biedt wellicht een mogelijkheid
aan meer exploitanten om een bieding te doen
11. De mogelijkheden voor evenementen op de ijsbaan in de zomer
(denk bijvoorbeeld aan beachvolleybal) zijn niet meegenomen in de
plannen. Deze mogelijkheden kunnen een positief effect hebben op
de exploitatie.
Voorzitter,
Zijn er risico’s aan een plan zonder commerciële ruimte
maar met een ijsbaan zoals in de oorspronkelijke plannen is meegenomen?
Ja, die zijn er op het gebied van exploitatie, maar we hebben in
het verleden risico’s genomen die meer hebben gekost en uiteindelijk
niets hebben opgeleverd voor onze inwoners. Daarnaast zijn er ook
kansen die een positief effect hebben op de exploitatie en die kansen
worden door de juiste ondernemer gepakt en gerealiseerd. Voor ons
is de afweging tussen de risico’s en kansen dan ook een reden
om te kiezen voor de variant met een ijsbaan in de oorspronkelijke
vorm. Graag horen wij de mening van de overige fracties en een reactie
van de wethouder.
Ingezonden brief van de fractie
van Ons Etten-Leur aan het college
Etten-Leur 20-05-2014
Onderwerp: Schadelijkheid stoffen
riolering zuidelijk buitengebied
Geacht College,
Op 19-5-2014 hebben ondergetekenden de informatie avond in Ut Praotuis
bijgewoond handelend over de aanpassing aan de afvoer van het rioleringssysteem
van het Zuidelijk buitengebied.
Een korte weergave van de problematiek:
In het Zuidelijk buitengebied is in de jaren '80 van de vorige eeuw
een drukriolering aangelegd, waarbij rioolwater over lange afstand
door leidingen wordt gepompt. Door de lengte van de drukriolering
en de tijd, die het kost om het rioolwater vanuit het Zuidelijk
buitengebied bij de gemeentegrens te krijgen, (sommige leidingen
zijn 6 kilometer lang) beginnen de fecaliën in de leidingen
reeds te rotten. Vanuit dit rottingsproces ontstaat er H2S. In het
binnenstedelijk rioleringssysteem is er veel minder kans van het
ontstaan van H2S omdat het rioolwater simpelweg veel sneller afgevoerd
wordt.
Vanuit de drukleidingen in het buitengebied wordt het rioolwater
afgestort in een ontvangstput bij de Zundertseweg (Noordzijde Rijksweg),
waarna het rioolwater door natuurlijk verval (rioolwater loopt van
hoog naar laag) verder door het aanwezige binnenstedelijke rioleringssysteem
wordt afgevoerd.
De inwoners van de Zundertseweg / Achter de Molen en omgeving klagen
al tientallen jaren over stankoverlast. De gemeente heeft sinds
de aanleg in de jaren '80 aanpassingen gedaan aan het systeem om
deze stankoverlast te verminderen. Echter zonder noemenswaardig
resultaat. Nu is er gekozen om een leiding aan te leggen ten noorden
van de Rijksweg A58 en het rioolwater uit het Zuidelijk buitengebied
af te laten storten in een ontvangstput op Vosdonk, zodat deze niet
meer terecht kan komen in het rioleringssysteem bij de Zundertseweg.
Het reeds eerder aangehaalde H2S brengt bij de inwoners echter
een zeer grote onrust teweeg. Een simpele zoektocht op internet
voedt deze onrust en zet vraagtekens bij de gevolgen voor de gezondheid.
Gezien de reeds lange duur van deze problematiek kunnen ondertekenaars
deze onrust delen.
Aan het college de dringende vraag om, met betrekking tot de mogelijke
schadelijkheid van dit H2S, te onderzoeken wat de gevolgen zijn
voor de gezondheid voor inwoners van dit deel van Etten-Leur. Onderzoeken
betekent ook meten. Om schadelijkheid te kunnen meten, dient er
een meetmoment in de huidige situatie in de woningen plaats te vinden.
Ook na de aanpassing van de afvoer van de drukleiding dient eenzelfde
meetmoment plaats te vinden om te achterhalen of er een significant
verschil is. De inwoners beluisterend zijn er piekmomenten in de
stankoverlast. Dan is het natuurlijk zaak om juist in deze piekmomenten
te meten. Gezien de planning, het systeem moet rondom de zomerperiode
klaar zijn, vragen wij u dus met klem om op zeer korte termijn dit
onderzoek te laten starten.
Tevens kwam aan bod de slechte communicatie vanuit de gemeente
naar de inwoners toe. Een steeds terugkerend item waar wij u vragen
om direct betrokkenen directer te informeren. Ook nu weer werd de
Etten-Leurse Bode als enig informatiemiddel als te mager ervaren,
temeer ook, zo werd aangegeven, dat deze zeker niet elke keer wordt
bezorgd en publicatie slechts één maal plaatsvindt.
Ook is het niet zo dat elke inwoner aangesloten is aan de digitale
snelweg.
Graag vernemen wij van u op korte termijn welke actie(s) u gaat
ondernemen.
Namens
Ons Etten-Leur
Lia Boeren
APB
Jennie Boer
D66
Peter Mul
Ingezonden brief van de fractie
van Ons Etten-Leur aan het college
Etten-Leur, 14-01-2014
Onderwerp: Parkeeroverlast rondom
de Koperwiek in wijk Hooghuys
.
Geacht college,
Middels dit schrijven willen wij u attent maken op de parkeeroverlast
rondom de Koperwiek in wijk Hooghuys. Deze parkeeroverlast wordt
mede veroorzaakt door het personeel van de SHL, die in deze omgeving
hun auto`s parkeren vanaf 08.30 uur tot 18.00 uur.
Volgens onze informatie, zijn de omwonenden al regelmatig in gesprek
geweest met een woordvoerder van de SHL. Maar loopt men iedere keer
weer vast. Het notariskantoor heeft daar zijn eigen parkeerplaats
kunnen afbakenen, waardoor er maar de helft van deze parkeerplaatsen
bezet kan worden door het personeel van de SHL, alsook de mensen
die naar het prikcentrum huisartsenpost moeten.
Er is aan de betreffende omwonenden jaren geleden verteld dat
als de parkeerplaats bij het nieuwe hoofdkantoor van de Rabobank
gelegen aan Parklaan gereed zou zijn, er extra parkeerruimte zou
zijn voor het personeel van de SHL. Deze parkeerplaats is begin
2013 gereed gekomen.
Al die tijd wordt het geduld van de bewoners omgeving Koperwiek
op de proef gesteld. Er zijn niet alleen mondelinge, maar ook schriftelijke
toezeggingen gedaan. maar nog steeds is er niets verbeterd of iets
in een verbeterde situatie uitgevoerd. Er wordt zelfs tegen de omwonenden
gezegd dat de gemeente nog niet zover is.
- Kan het college ons toezeggen dat er een onderzoek over dit
onderwerp kan worden gedaan?
- Ziet het college met ons de noodzaak in, dit in een voorstel
richting raad te brengen?
Wij hopen op een snelle reactie van het college,
Met vriendelijke groet,
N amens Ons Etten-Leur
José
Lockx
Ingezonden brief van de fractie
van Ons Etten-Leur aan het college
Etten-Leur, 06-01-2014
Onderwerp: Bulletin van A. Barten.
Toestand Kunstwerken in Etten-Leur
.
Geacht college,
Middels dit schrijven willen wij extra u aandacht vragen voor
het persoonlijk rapport van Dhr Barten.
Ons Etten-Leur heeft vorig jaar in het voorstel kunstwerken in
de wijk en de financiële gelden daarvan al zorgen geuit over
de kunstwerken in Etten-Leur. Ons voorstel was, de gelden die voor
kunstwerken beschikbaar zijn, ook te gebruiken voor vernieuwing
en het onderhoud van de reeds geplaatste kunstwerken.
Ons Etten-Leur is van mening dat dit rapport van Dhr Barten een
prima uitgangspunt is voor een nader onderzoek van de Etten-Leurse
kunstwerken. Onze vragen richting college zijn dan ook:
- Is het college met Hr. Barten en Ons Etten-Leur eens dat bepaalde
kunstwerken niet verloren mogen gaan?
- Dat er een inventarisatie moet plaats vinden over alle kunstwerken
in onze gemeente?
- Dat indien nodig voor het opknappen van deze kunstwerken geld
beschikbaar moet worden gesteld?
- Kan het college toezeggen dat er een inventarisatie lijst komt
met daarbij de bedragen welke nodig zijn voor behoud of opknappen
van deze kunstwerken?
- Ziet het college met ons de noodzaak in dit in een voorstel
richting raad te brengen?
Wij hopen op een snelle reactie van het college,
Met vriendelijke groet,
Namens Ons Etten-Leur
José
Lockx
Nieuwe Nobelaer
Tijdens de raadsvergadering op 17 december 2013, is het onderwerp
van de Nieuwe Nobelaer besproken. Namens Ons Etten-Leur is onderstaande
boodschap aan de Raad medegedeeld.
Na uitstel van 10 jaar, is destijds gekozen door een meerderheid
van de raad voor een nieuwe Nobelaer. Dat was een democratisch besluit.
Terugkijken heeft geen zin meer, de Nieuwe Nobelaer komt er. Maar
waar en voor hoeveel is de vraag. Als het aan het college ligt is
er een keuze tussen variant 1 of 5. zijnde Banakker of Turfschip.
Ons Etten-Leur heeft andere partijen verzocht om het Oderkerkpark
in onderzoek richting Februari 2014 mee te willen geven.
Als
we de Anna v.Berchemlaan kunnen omleiden, rond daar waar nu de Nobelaer
staat, kunnen we al dan niet een Nieuwe Nobelaer plaatsenm, maar
ook een groen stadshart creëren. Zo u wilt een echt stadspark.
Met een cultureel kloppend hart.
Wij vroegen de partijen niet ben u hier nu al voor of tegen. Puur
de vraag vanuit Ons Etten-Leur wilt u deze variant meegeven voor
nader onderzoek?
Met het uiteindelijke doel een stadspark te creëren, aangezien
dit nu de laatste kans zal zijn. Hieronder het ingediende amendement.
Amendement op voorstel Nieuwe Nobelaer
Voorstel nr.18 raadsvergadering 16 december 2013
Onderwerp: voorstel cultureel expertisecentrum
De raad van de gemeente Etten-Leur in vergadering bijeen d.d.
16 december 2013
Ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:
Aan punt 5 van het ontwerp besluit toe te voegen de in onderzoek
te nemen varianten:
- Een park met cultureel kloppend hart in het uitgebreide Oderkerkpark
inclusief wegomlegging Anne v. Berchemlaan (zie aangehechte tekening).
Met een Nieuwe Nobelaer op een nader te bepalen plaats in het
uitgebreide park. Dit kan één gebouw zijn voor alle
activiteiten, maar ook een gebouw waar een deel van de activiteiten
plaatsvinden. De overige activiteiten vinden dan met gebruik (of
medegebruik) van reeds bestaande panden binnen Etten-Leur plaats.
- De creatie van een ‘stadspark’ in het uitgebreide
Oderkerkpark inclusief wegomlegging Anna v. Berchemlaan (zie aangehechte
tekening). Hierbij moet de Nieuwe Nobelaer worden ondergebracht
in een nieuw gebouw buiten (of verschillende bestaande gebouwen
buiten) het nieuwe stadspark.
Toelichting:
De verplaatsing van de Nobelaer is al verscheidene malen onderzocht.
Tot op heden is het totale gebied met de bijbehorende wegomlegging,
zoals op aangehechte tekening is aangegeven, nooit tot in detail
en dus ook niet financieel onderzocht.
Het doel van dit amendement is:
Ook deze financiële keuzes goed in beeld te krijgen, zodat
besloten kan gaan worden op basis van feiten en cijfers of tot het
creëren van een echt stadspark met daarin al dan niet een Nieuwe
Nobelaer kan worden overgegaan.
En niet in de laatste plaats omdat wij dit als laatste mogelijkheid
zien nog een stadspark te creëren in het centrum.
Ondertekening en naam:
Fractie Ons Etten-Leur
Brief naar leden van de Tweede
Kamer
Etten-Leur, 25 september 2013
Betreft: Openbaarheid declaraties
gemeenten / schrappen wachtgeldregeling bij misbruik
Geachte Kamerleden,
Fraude is helaas een woord dat de laatste jaren meer en meer in
zwang komt op allerlei terreinen. Openheid, transparantie en inzicht
kan helpen om fraude te voorkomen.
Recente ontwikkelingen in Etten-Leur met een opgestapte wethouder
tot gevolg wegens vermeend misbruik van declaraties, een vertrokken
burgemeester in Vlissingen na aanleiding van een declaratieschandaal
en geheimzinnige achterkamertjes vergaderingen in Roosendaal over
declaraties, noopt ons echter tot het sturen van deze brandbrief.
Openbaar maken declaraties gemeenten
Ons Etten-Leur is een lokale politieke partij in Etten-Leur, Noord-Brabant
die open en eerlijk politiek bedrijft en voorstaat. Al sinds de
wetswijziging februari 2013 over de openbaarheid van declaraties
van ministers, pleiten wij op lokaal niveau voor eenzelfde openbaarheid.
Tot op heden zonder succes.
De inwoners van onze en omliggende gemeenten laten er in hun reacties
op straat, in de winkel of online geen misverstand over bestaan.
Misbruik van gemeenschapsgeld kan niet, mag niet en daar moet tegen
worden opgetreden.
Daarom aan u de volgende vraag
1) Vindt u ook dat declaraties van gemeenten op eenzelfde niveau
openbaar zouden moeten zijn als dat van ministers en topambtenaren
zoals bepaald in februari 2013? In ieder geval alle declaraties
van burgemeester en wethouders alsmede partijfractie declaraties.
Sancties bij misbruik
Iedere vorm van fraude is verkeerd, maar het contrast is nog schrijnender
wanneer het, zoals in Etten-Leur, misbruik betreft van gemeenschapsgeld
door een wethouder die verantwoordelijk is voor sociale zaken.
Mensen op uitkerings- en bijstandsniveau moeten soms grote moeite
doen om de juiste bedragen aan te vragen en uitgekeerd te krijgen.
Wanneer vervolgens ambtenaren met bovenmodale salarissen die betaald
worden door de gemeenschap de mist ingaan, maar daar zonder sanctie
vanaf komen, roept dat onbegrip, wrevel en woede op.
Zeker omdat een wethouder er met een pro forma kennisgeving van
ontslag er met een royale wachtgeldregeling van af kan komen. Waarschijnlijk
allemaal keurig volgens de huidige wettelijke regels, maar deze
huidige regels roepen ongelofelijke weerstand op onder de bevolking.
De mensen kunnen ons inziens terecht, de logica hierachter niet
volgen.
Daarom aan u de volgende vraag.
2) Bent u het met ons eens dat bij bewezen en / of toegegeven misbruik
van gemeenschapsgeld, burgemeesters en wethouders een sanctie opgelegd
dient te worden, gekort moeten worden op hun wachtgeldregeling,
dan wel totaal uitgesloten worden van een wachtgeldregeling?
Wij hopen dat u aan deze twee onderwerpen in uw kamer aandacht wilt
en kunt besteden en staan open voor iedere vorm van discussie of
nadere toelichting indien gewenst.
Zaken uit het verleden en lopende zaken kunnen waarschijnlijk niet
meer aangepast worden, maar laten we dan in ieder geval samen proberen
om de toekomst meer open en eerlijk te laten verlopen.
Met vriendelijke groet,
Namens de politieke fractie van Ons Etten-Leur
Lia
Boeren, Fractievoorzitster
Ingezonden brief van de Fractie
van Ons Etten-Leur aan het college
Etten-Leur, 12-09-2013
Onderwerp: viswater kleine Voorn
Geacht college,
Middels dit schrijven willen wij u aandacht vragen voor de noodkreet
van Visvereniging de Kleine Voorn. En vragen u, of er dit jaar vanuit
de gemeente nog actie of opdracht gegeven kan worden voor het uitbaggeren
van de Singels in groot Sander.
Brabantse Delta heeft 11 september een openbaar bericht geplaatst
in de media geciteerd:
Botulisme in Etten-Leur (Willem Dreessingel,Aletta Jacobslaan) Vermijd
het water.
Meld dode dieren
Ons-etten-leur is na aanleiding van het droogvallen visvijver Willem
Dreessingel afgelopen maand juli. op zoek gegaan naar informatie.
In de media waren foto`s te zien dat leden van de kleine Voorn handmatig
vissen zijn gaan redden en alles hebben gedaan wat zij konden. Wij
vroegen ons af wat de consequenties zouden zijn, voor de kwaliteit
van deze viswaters. En kwamen in contact met leden van de vereniging
de kleine Voorn vanwaar wij deze informatie hebben gekregen over
de Singels in Groot-Sander.
Informatie:
Eind jaren 90 zijn de singels, bij de oplevering van de wijk, wat
betreft het onderhoud overgedragen van de gemeente Etten-Leur naar
het waterschap Brabantse Delta. Daarbij is het water volledig uitgebaggerd.
Dit werd gedaan door de singels d.m.v. zanddammen in een aantal
vakken te verdelen. Telkens werd dan één vak leeggepompt.
Vrijwilligers van onze vereniging, geholpen door volwassenen en
kinderen uit de wijk, vingen dan de meeste vissen weg. Deze vissen
werden dan weer uitgezet in een vak dat al was uitgebaggerd. Als
een vak leeggepompt was werd de bagger uit het vak verwijderd d.m.v.
een kraan die op de bodem in het betreffende vak stond. Nadat een
vak schoon was werd het water uit het volgende vak weer naar het
schoongemaakte vak gepompt.
Na deze baggerwerkzaamheden eind jaren 90 is er geen grootschalig
onderhoud meer aan de Singels in Groot-Sander uitgevoerd. Dat heeft
ertoe geleid dat het water sinds een jaar of 6 volledig dicht gegroeid
is met waterplanten. Hoewel waterplanten heel belangrijk zijn voor
een goede visstand is het volledig dichtgroeien van een watergang
juist slecht voor de visstand. De laatste jaren treden dan ook regelmatig
vissterfte op.
In de wintermaanden wanneer het water bevroren is en er sneeuw
op het ijs ligt vindt er geen zuurstofproductie plaats, omdat het
zonlicht niet bij de waterplanten kan komen. Echter verbruikt het
rottingsproces van de afgestorven planten veel zuurstof, waardoor
het water zuurstofloos wordt met als gevolg vissterfte. Omdat het
water volledig is dichtgegroeid met waterplanten bevinden zich veel
rottende planten op de bodem, waardoor de daling van het zuurstofgehalte
zeer snel gaat.
Maar ook zomers vinden er de laatste jaren één of
meerder vissterfte plaats. Zo ook afgelopen zomer. Gedurende het
gehele jaar sterven er delen van de planten af. Deze zakken naar
de bodem en gaan daar verrotten. Bij een warme periode wordt het
gehele water tot aan de bodem warm, wat het rottingsproces versnelt.
Dit rottingsproces verbruikt veel zuurstof. Warm water kan minder
zuurstof bevatten dan koud water, dus tijdens zo’n warme periode
daalt het zuurstofgehalte in het water snel. Meestal wordt een warme
periode afgesloten met onweer en hevige buien. Doordat het relatief
koude regenwater in het water terecht komt ontstaat de situatie
dat het water aan de bodem warmer is dan het water aan de oppervlakte.
Nu zal warm water altijd bovenop koud water willen drijven. Dat
leidt ertoe dat het warme water van de bodem naar boven zal stijgen
en het koude water van de oppervlakte juist naar beneden zal zakken.
Dit wordt het keren van het water genoemd. Maar aangezien het zuurstofgehalte
aan de bodem al zeer laag is en dit zich mengt met het overige water
wordt het zuurstofgehalte van het gehele water slecht, met vissterfte
tot gevolg. Een gezond water zou dit moeten kunnen opvangen, maar
een water met zoveel waterplanten als de Singels in Groot-Sander
kan dit niet opvangen.
Elk jaar heeft onze vereniging een bestuurlijk overleg met wethouder
J.P.Schouw van de gemeente Etten-Leur en A. de Jong van de afdeling
Sportzaken. De laatste jaren staat de slechte staat van het onderhoud
van de gemeentelijke wateren elke keer op de agenda. Tot nu toe
heeft dat nog niet tot concrete oplossingen geleid. Dit, omdat de
gemeente zegt dat het waterschap verantwoordelijk is voor het onderhoud
van de wateren. Dit laatste klopt wel alleen zal de gemeente altijd
betrokken moeten zijn bij dergelijke werkzaamheden. In eerste instantie
om eventuele vergunningen te verlenen. Daarnaast is het waterschap
verantwoordelijk voor het uitbaggeren zelf, maar moet de gemeente
de bagger in ontvangst nemen en zorgen voor de afvoer daarvan. Maar
ook is het water de laatste jaren geen reclame voor de gemeente
en zou de gemeente daarom ook bij het waterschap op het noodzakelijke
onderhoud moeten aandringen.
In november 2012 heeft onze vereniging, samen met wethouder J.P.Schouw,
een bezoek gebracht aan een aantal wateren van onze vereniging waar
we problemen hebben. We zijn toen ook bij de Singels in Groot-Sander
geweest. De gemeente heeft toen bij het waterschap geïnformeerd
wanneer de singels uitgebaggerd zouden gaan worden. Het waterschap
heeft toen meegedeeld dat dit in 2013 gaat gebeuren. Ook tijdens
de calamiteiten van afgelopen zomer heeft het waterschap aangegeven
dat het water dit jaar nog uitgebaggerd gaat worden.
Tot op heden hebben we van zowel het waterschap als gemeente nog
niet gehoord over hoe en wanneer de Singels in Groot-Sander uitgebaggerd
gaan worden. Wij gaan ervan uit dat daarbij dan ook dezelfde werkwijze
al eind jaren 90 is toegepast gebruikt zal gaan worden. Dat is de
enige doeltreffende methode om de problemen met de waterplanten
de komende jaren te voorkomen.
Naast de problemen voor de visstand levert de huidige staat van
de singels ook problemen op voor de omwonenden. Naast dat het water
er niet uitziet stinkt het water elk jaar flink door het afsterven
van de waterplanten en levert dit gevaar op voor spelende kinderen.
Mocht er om één of andere reden een kind te water
raken dan bestaat de kans dat deze verstrikt raakt in de waterplanten
en mogelijk aan het oog onttrokken wordt.
Tot zover de verkregen informatie van de Kleine Voorn.
In afwachting van uw antwoord,
Met vriendelijke groet,
José
Lockx gemeenteraadslid ons-etten-leur
Begroting 2014
De begroting 2014 is zo ook voor de komende jaren sluitend. Al met
al moeten we hier ook eerlijk zeggen complimenten voor de ambtenaren.
Er zijn door diverse partijen wat voorstellen gedaan, waaronder de
volgende:
Afschaffing hondenbelasting
Dit klinkt leuk en popi jopi, maar de afspraak was dat de hondenbelasting
gebruikt zou worden om onder andere de hondenuitlaatterreinen bij
te houden. Ook de hondenwachter is van de hondenbelasting betaald.
En de zwerfpoep op fietspaden en dergelijke moet ook worden opgeruimd
bij overlast. Tot nu toe kost het meer dan de opbracht. Jammer maar
de hondenbelasting kan dus absoluut nog niet worden afgeschaft.
Vrijreizigerspas begeleiding Wet Maatschappelijke Ondersteuning
(WMO) cliënt
Allereerst moeten we onderscheid maken in medisch begeleider of
sociaal begeleider. Medisch begeleider bijvoorbeeld naar het Amphia
ziekenhuis, moet nu ook 1,20 Euro betalen. Sociaal begeleider, bezoekjes,
feestjes, uitgaan, winkelen bijvoorbeeld naar Breda 5,60 Euro. Nog
altijd ver onder de normale taxiritjes. Van Ons Etten-Leur mag echte
medische begeleiding volledig gratis zijn.
Wat de sociale begeleiding aangaat zou je ook nog kunnen kiezen
voor een strippenkaart gekoppeld aan de WMO cliënt, zodat deze
diverse malen per jaar nu (bijvoorbeeld 10 of 20 keer) tegen een
meer gereduceerd tarief (ook 1,20 Euro) deze mensen kan begeleiden.
Laat ons hopen dat we in maart 2014 deze mogelijkheid krijgen dit
in positieve zinh voor de mensen te veranderen.
Subsidiepotje maken
Bij subsidieaanvraag richting het rijk of provincie is het vaak
gebruikelijk dat de andere helft door de gemeente moet worden betaald.
Bij een spaarpotje / subsidiepotje zou je dus geen subsidieaanvragen
richting andere overheden meer hoeven te laten liggen, omdat je
als gemeente aan geld de andere helft niet ter beschikking hebt.
Dit idee is destijds al een keer door Ons Etten-Leur geprobeerd
/ gelanceerd. En nu door het CDA, maar helaas ook deze keer nop.
Speeltuin de Hoge Neer
De gemeente die de speeltuin in de schoot geworpen kreeg, draait
nu jaarlijks op voor onderhoud en keuring. Het voorstel is een andere
opzet met geldstroom naar een nieuw te vormen bestuur.De afspraak
is gemaakt dat het college op zoek gaat naar sponsoring en andere
opzet onder andee door wijken actief te laten zijn. Wij hopen dat
alles goed komt, maar hebben twijfels omdat er steeds meer van wijken
en dus mensen word gevraagd.
Vrij parkeren op zondag
Leuk idee, maar dit gaat de gemeente teveel geld extra kosten.Afspraak
gemeente gaat met ondernemers in het winkelhart praten ook over
de afvalbakken. Even wachten dus wat hieruit zal komen.
Formulierenteam
Het formulierenteam hebben we in de opinievergadering en in juni
in de kadernota aangehaal. Voor alle inwoners met vragen laten we
bijvoorbeeld 1x per maand in iedere wijk mensen plaatsnemen in bijvoorbeeld
een wijkgebouw, die alle vragen kunnen beantwoorden en alle informatie
paraat hebben. Dus niet doorverwijzen of mensen een foldertje in
de hand drukken. Nee, een rechtstreeks correct antwoord.
Dat verstaat Ons Etten-Leur onder een formulierenteam.
Ons Etten-Leur is ook van mening dat we nu geen grote veranderingen
moeten gaan doorvoeren, terwijl in maart de verkiezingen zijn en
er dus een ander raadsprogramma zal komen. Waarin hopelijk diverse
zaken positief gaan veranderen.
|