Bijna
iedereen kent het gevoel van toerist zijn. In eigen land of buitenland,
maar vakanties, weekendjes weg of bijzondere dagtrips zijn herinneringen
voor het leven. Wij willen dat gevoel graag meegeven aan onze eigen
inwoners en bezoekers van buitenaf.
Als lokale politieke partij zijn wij trots op onze geschiedenis
en bekende en onbekende gebouwen, kunstwerken, attracties, onze
natuur en verhalen of anekdotes over onze (oud-)inwoners. Het koppelen
van positieve gevoelens en herinneringen van een bezoek aan Etten-Leur,
is goed voor de hele gemeente.
Mond tot mond reclame is de beste die er is. Het zorgt voor meer
waardering en gevoel van trots onder de eigen inwoners. Het zorgt
voor het behoud van kenmerkende en karakteristieke gebouwen, natuur,
kunst en evenementen.
Het levert indirect meer banen en inkomsten op. Het wordt knusser,
gezelliger en gemoedelijker. Door meer kennis van Etten-Leur, wordt
dat ook weer breder uitgedragen bij een groter publiek.
Dingen
positief veranderen op het vlak van toerisme en recreatie is niet
alleen een zaak van inwoners en ondernemers. Als gemeente moet je
kansen bieden en als politiek hebben we de mogelijkheid om zaken
aan te passen of de juiste voorwaarden te scheppen.
Daarom denken we graag in mogelijkheden om ons mooie Etten-Leur
nog beter onder de aandacht te brengen. Voor jong en oud, voor eigen
inwoners en toeristen van buiten Etten-Leur.
De gemeente kan hierbij (pro)actief een rol spelen. We noemen een
3-tal gebieden:
A) Nieuwe toevoegingen / activiteiten
B) (Co-)financiering
C) Locaties
Door de juiste voorwaarden te scheppen en mee te denken met initiatiefnemers
(denk aan onder andere bestemmingsplannen, regelgeving, subsidies),
houden we Etten-Leur levend en bij de tijd, voor huidige en toekomstige
generaties.
Mogelijkheden voor nieuwe toevoegingen / activiteiten
Laten we creatief en meewerkend zijn in het accepteren van nieuwe
suggesties en activiteiten door ondernemende partijen.
Er zullen altijd mensen zijn met ideeën voor nieuwe activiteiten.
De praktijk loopt daarin voor op de wet- en regelgeving. Maar dat
wil niet zeggen dat we daarom dingen moeten ontmoedigen. Juist door
het stimuleren en van voor af aan mee te denken leren we met zijn
allen meer. Dat geldt voor inwoners / ondernemers en gemeente.
Door het accepteren en stimuleren van nieuwe ontwikkelingen, zal
het beeld van Etten-Leur ook bruisender en dynamischer worden. Hoe
meer er te doen is, des te aantrekkelijker wordt het voor mensen
om er te verblijven.
Mogelijkheden voor (co-)financiering
Laten we creatief en meewerkend zijn in het accepteren van nieuwe
vormen van financiering / reclame / sponsoring.
Niet alles hoeft de gemeente direct geld te kosten. Voor sommige
dingen is geen geld nodig, maar alleen het beschikbaar stellen van
een ruimte in het openbaar gebied. Voor sommige dingen kunnen adverteerders
/ sponsors gevonden (denk bijvoorbeeld aan de rotondes). Ook het
gratis ter beschikking stellen van allerlei gemeentelijk materiaal
dat niet 100% van de tijd gebruikt wordt door de gemeente zelf,
kan een organisatie of bedrijf helpen met een activiteit of evenement.
Adverteerders zijn altijd op zoek naar advertentieruimte en dat
is waar de mensen zijn. Ook bedrijven of verenigingen die niet actief
zijn in de toeristische sector, kunnen daardoor bijdragen aan faciliteiten
voor toerisme en recreatie. Dat trekt weer meer mensen aan, waardoor
meer mensen de adverteerder zien. Zo kom je in een positieve spiraal
terecht.
Mogelijkheden voor locaties
Laten we creatief en meewerkend zijn n het accepteren van nieuwe
locaties voor initiatieven door heel de gemeente.
Wees flexibel in het meedenken met ondernemers en partijen die
iets willen organiseren op een bepaalde plek. Dat kan in het verlenen
van een vergunning voor een nieuw evenement op een bepaalde plek
of een tijdelijke ontheffing.
Maar ook het beschikbaar stellen van gemeentelijk (snipper)groen
voor bijvoorbeeld kunstwerken van lokale kunstenaars is een optie
die met weinig inspanning een groot effect kan hebben.
In de bijlage geven we een kleine selectie van de vele mogelijkheden
die er zijn. Zo weet u zelf er vast ook meerdere te benoemen. Terugdenkend
aan uw eigen vakantieherinneringen, dagjes uit of bezoeken aan andere
dorpen en steden komen er allicht talloze mooie herinneringen naar
boven. Die herinneringen kunnen we gebruiken om samen Etten-Leur
nog meer uitstraling te geven.
Wij zijn altijd bereid om samen met inwoners, ambtenaren, ondernemers
en andere partijen te praten over hoe we het toerisme in Etten-Leur
kunnen stimuleren.
Wij zien tal van mogelijkheden, u ook?
Namens de fractie van Ons Etten-Leur
Lia Boeren
Fractievoorzitter
Bijlage: Mogelijkheden toerisme Etten-Leur
Hieronder leest u in willekeurige volgorde verschillende suggesties,
ideeën en initiatieven die te maken hebben met het toerisme
in Etten-Leur. Bij elk van deze opties zijn er ook nog tal van (niet
genoemde) extra mogelijkheden om die uit te werken. Wij dagen u
uit om uw eigen vakantieherinneringen en gevoelens te koppelen aan
Etten-Leur, om van daar uit diezelfde mooie herinneringen mee te
kunnen geven aan inwoners en bezoekers van Etten-Leur.
1) Gebruik kennis van Etten-Leurenaren
Samen
kom je verder. Samen met onze inwoners kunnen we veel meer dan alleen.
Archivarissen en mensen zoals dhr. Cor Kerstens zijn van onschatbare
waarde, omdat zij in de loop der jaren al ontzettend veel informatie
en kennis hebben vergaard.
Met deze informatie en kennis, is het veel makkelijker om een of
meerdere initiatieven op te tuigen, zonder het wiel opnieuw uit
te hoeven vinden. Het zijn mensen die met passie hun hobby of beroep
uitoefenen. Dat enthousiasme heb je nodig om als goede gastheer
te fungeren voor je bezoekers.
2) Eén goede toeristische informatieve website
Wie
nu zoekt op combinaties van zoekwoorden over toerisme, recreatie
of activiteiten in Etten-Leur, krijgt tal van sites te zien, maar
geen enkele met een eenduidig helder en duidelijk overzicht met
alle benodigde informatie.
Bezoeker en toeristen willen eerst zoveel mogelijk details weten,
voordat ze een bezoek gaan plannen. Er moet een helder overzicht
komen van evenementen per maand, wat er in de omgeving te doen is,
openingstijden en of er al dan niet rondleidingen zijn.
De site moet uiteraard in meerdere talen beschikbaar zijn en met
veel foto’s en video’s de juiste aantrekkelijke informatie
bieden waardoor mensen een bezoek willen brengen. Dit alles niet
met het verzamelen van informatie van meerdere websites of na tien
keer doorklikken. (zie voor een voorbeeld de site van D-deals.nl
waar aanbiedingen met de meest basale informatie helder worden weergegeven).
3) Tegels met QR code en achterliggende informatie
In
navolging van andere gemeentes (bijvoorbeeld Hilvarenbeek) kun je
bij verschillende monumenten of plekken uit de geschiedenis van
Etten-Leur zogenoemende attentietegels met QR code leggen.
Door het scannen van de code komt er meer achterliggende informatie,
foto’s en filmpjes tevoorschijn. Er zijn tal van locaties
en gebouwen te vinden waar zo’n tegel geplaats kan worden
(denk in mogelijkheden van locaties). Dit soort tegels kun je ook
laten sponsoren door adverteerders (denk in mogelijkheden van financiering).
4) Wandel- fiets- en autoroute bekende Etten-Leurenaren
Adriaan
van Bergen, Heerma van Voss, Vincent van Gogh, het zijn allen 3
bekende mensen met elk hun eigen verhaal en band met Etten-Leur,
maar er zijn nog veel meer markante persoonlijkheden met bijbehorende
anekdotes en verhalen die horen bij Etten-Leur (onder andere kunst
Suze Bisschop, architectuur Piet van Genk, theologie Pater Arnold
Daemen)
Door gebruik te maken van die verhalen en achtergrondinformatie,
kun je eenvoudig een route uitstippelen (te voet, fiets of auto,
interactief of niet, digitaal ondersteund, met pleisterplaatsen
horeca) die leidt langs plaatsen waar iets te horen, zien, ontdekken
valt over onze rijke geschiedenis. Gekoppeld aan een route arrangement
met de horeca is er voor iedereen wat wils.
5) Snelladers elektrische auto’s, fietsen, scootmobielen
Plaats
meer (gratis) snelladers rondom de centra en belangrijke invalswegen
(haven, station) voor alle elektrische vervoersmiddelen.
Gemak dient de mens, maar zeker de toerist. Tijdens het winkelen
of bekijken van bezienswaardigheden, kunnen hun elektrische vervoersmiddelen
handig opgeladen worden.
Dit draagt tevens bij aan een groener imago van de gemeente. Met
meer voorzieningen wordt de kans groter dat mensen een bezoekje
brengen, omdat ze weten dat ze hier meerdere pleisterplaatsen hebben
voor hun vervoersmiddelen.
6) Winkelgebieden sfeervoller maken
De
winkelgebieden kunnen met enkele eenvoudige aanpassingen sfeervoller
gemaakt worden. Denk bijvoorbeeld aan verplaatsbare bloembakken
met een zitrand (uitrustplaatsen zorgen indirect voor meer omzet)
of bankjes rondom bomen. Denk aan de groepen jongeren en ouderen
die onder de Moeierboom vertoeven, maar dat kan door heel Etten-Leur.
Wie wel eens in Duitsland op vakantie is geweest, ziet de verschillen
in uitstraling en gezelligheid. Niet alles valt te kopiëren,
maar sommige elementen kunnen zeker overgenomen worden.
7) Musea groeperen
Etten-Leur
heeft geen stedelijk museum met wereldberoemde kunst, maar wel meerdere
kleine musea met verrassende collecties. Het groeperen van die musea
kan (zowel fysiek als digitaal) een aanzuigende werking hebben op
bezoekers.
De musea kunnen profiteren van gedeelde voorzieningen (onder andere
receptie, parkeren, webhosting) en bezoekers kunnen op 1 plek meerdere
dingen zien in plaats van alles versnipperd zelf te moeten zoeken.
Door het fysiek in de nabijheid van elkaar te plaatsen op loopafstand,
kunnen groepen bezoekers of gezinnen elk wat anders doen en bekijken.
Niet iedereen heeft immers dezelfde smaak (mannen versus vrouwen,
ouders versus kinderen). Bij samenkomst bij een eetgelegenheid in
de buurt heeft een ieder weer een ander verhaal te vertellen, onder
het genot van een hapje en een drankje.
8) Meer aandacht omtrent Turf
Ergens
weten we of denken we wel iets te weten over turfsteken en het vervoeren
van turf. Vanuit historisch oogpunt is het jammer dat hier weinig
over terug te vinden is voor de argeloze bezoekers.
Met de geschiedenis van Turfgebieden in Etten-Leur, de beroemde
list van turfschipper Adriaan van Bergen is er een basis om alles
omtrent het turfsteken meer bekendheid te kunnen geven. Een fysiek
in combinatie met digiaal uitvloeisel hiervan is wellicht iets voor
de omgeving havenkom.
9) Betere toegankelijkheid schepen tot in havenkom
Het
beeld van een volle haven met kleine bootjes en schepen tijdens
de Havenfeesten is iets wat je als bezoeker altijd bij blijft. De
Coen de Koningbrug is echter te laag voor veel (iets grotere) schepen
richting de Leurse haven.
Door op termijn een ophaalbrug te plaatsen, zal dat de aantrekkelijkheid
van de haven als entree via het water van Etten-Leur vergroten.
Het vergroot ook de verbinding vanuit de Turfvaart met de Haven,
waardoor de Etten-Leurse vaarroute ook aantrekkelijker wordt.
Vervolgens valt dat weer uit te breiden met bijvoorbeeld opstapplaatsen
voor andere activiteiten op het water zoals kanoverhuur of een rondje
suppen.
10) Rondrit Etten-Leur
Op
basis van alle toeristische achtergrondinformatie die aanwezig is
(bij inwoners, ondernemers, gemeente en andere partijjen), is het
niet zo moeilijk om een rondrit uit te stippelen in en rond Etten-Leur.
Het verschil met de eerder genoemde wandel / fiets / autoroute,
is dat je hier vervoerd wordt. Al dan niet in combinatie met een
stadsgids of begeleide audio-tour, kun je bij diverse opstapplaatsen
een ritje maken.
Dit kan met verschillende soorten vervoer (huifkar voor nostalgisch
beeld, elektrische shuttle bus voor moderner groen imago). Ook hier
zijn vormen van sponsoring en reclame mogelijk om een dergelijk
initiatief rendabel te houden.
11) Lokale kunstenaars gratis beelden laten plaatsen
Stimuleer
lokale kunst door lokale kunstenaars gratis beelden te laten plaatsen
in het openbaar gebied. Dit kunnen alle vormen van traditionele
beeldende kust zijn, maar ook moderne street art of nieuwe media
kan gebruikt worden om overal in Etten-Leur kleine pareltjes in
de wijken te laten onstaan dat leuk is om naar te kijken of om langs
te gaan. Dat past dan weer prima in een rondrit of wandelroute (eventueel
per thema).
12) Fysieke zichtbaarheid Etten-Leur
Etten-Leur
heeft een unieke positie met 2 afslagen aan een van de drukste snelwegen
van Brabant, de A58. Wat er echter niet te zien is, is een of meerdere
indrukwekkende blikvangers. Die kunnen de automobilisten wijzen
op iets unieks waarom ze de afslag zouden moeten nemen of er voor
zorgen dat ze thuis of al onderweg op gaan zoeken wat er precies
allemaal te doen is.
Dit kan met een digitale variant op een scherm (voordelen
onder andere a la minute te wisselen, beeld en geluid en ruimte
voor adverteerders) of met enkele prominente typerende kunstwerken.
Dit kun je doortrekken naar de belangrijkste invalswegen (auto,
spoor, water), waarbij een combinatie van aankondiging / informatie
en aandacht mensen zal interesseren voor wat er allemaal te doen
is.
13) Nog veel meer mogelijkheden
Wanneer je denkt in mogelijkheden, is alles mogelijk. Naast de
bovengenoemde voorbeelden, kun je ook denken aan allerlei andere
zaken die het aantrekkelijker maken voor toeristen en inwoners om
een bezoek te brengen aan Etten-Leur.
• Binnenspeeltuin
• Suppen Turfvaart
• Openbare toiletten
• Kleiduiven schieten
• Meer kleinschalige campings
• Ondersteunende slogan
• Muurschilderingen
• Groter aanbod workshops
• Extra informatiepunten station / haven
• Crossjumps
• Vakantiepark
De belangrijkste boodschap die wij mee willen geven, is om te denken
in kansen en mogelijkheden in combinatie met alles wat Etten-Leur
al te bieden heeft.
We hebben als politiek de mogelijkheid om flexibel om te gaan met
bestaande regels of het aanpassen van regels indien nodig. Dan hoeven
er niet altijd grote investeringen of aanpassingen nodig te zijn,
om iets positiefs te veranderen op het gebied van toerisme.
Met zijn allen kunnen we er voor zorgen dat steeds meer mensen,
net als wij, met positieve herinneringen terugdenken en vertellen
over hun belevenissen in Etten-Leur.
|